مهدی پازوکی، استاد دانشگاه در تبیین روند توسعه علمی چین گفت: رابطه علم و توسعه آنچنان نزدیک است که نمی توان یکی را جدا از دیگری فهم کرد. اگر بر وقایع دهه های اخیر در چین تأمل کنیم می توانیم ارتباط نزدیک و معنادار توسعه اقتصادی و پیشرفت علم را در این کشور درک کنیم. علم منجر به توسعه می شود و توسعه نهاد های علمی را تقویت می کند. وقتی علم پویا و زنده باشد می توان تحولاتی در صنعت ایجاد کرد و خلق ثروت داشت.
وی ادامه داد: ظرفیت اقتصادی چین و بنیه قدرتمند صنعتی و فناورانه در این کشور نشان دهنده پشتوانه علمی چین است. نشان دهنده این است که علم آن جا صرفا ثبت نام در یک رشته، وقت گذرانی در دانشگاه و گرفتن یک مدرک نیست! از این رو شاید بتوان گفت وقتی در کشوری توسعه متوقف شده یا روند توسعه کند شده است در حقیقت نهاد علم در آن کشور دچار روزمرگی شده یا در مسیر تعریف شده به کندی پیش می رود. با این استدلال رشد و توسعه پر شتاب چین، موید پویایی علم در این کشور است.
پازوکی افزود: اصلاحات اقتصادی در چین، سیاست درهای باز و توسعه تجارت خارجی، این کشور را به رشد اقتصادی رشک برانگیزی رسانده است. با توجه به اینکه چین در همه حوزه ها از برنامه ها و سیاست های کلی پیروی می کند، در این مرحله از رشد نیز دچار فساد یا تکانه های منفی نشده. چین حتی مراحل رشد و توسعه خود را مدیریت کرده و برای هر فصل از رشد اقتصادی اش برنامه دارد.
مهدی پازوکی در تایید جایگاه آکادمیک چین در دنیا گفت: توجه و نظارت دولت چین بر حوزه آموزش و پژوهش از کنترلی که در حوزه سیاست و اقتصاد دارد کمتر نیست. دولت چین موفق شده با همین حساسیت بالا و به مدد برنامه ریزی دقیق و الزاماتی که در اجرای برنامه ها دارد، نهاد علم را در این کشور ارتقا دهد. امروز چین مهد فناوری نوین، سرمایه، دانش فنی، مدیریت، مقررات علمی و استانداردهای بالای علمی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی است.
این استاد دانشگاه درباره افزایش تمایل دانشجویان ایرانی به تحصیل در چین گفت: همین ویژگی طلایی، سرمایه های انسانی را از اقصی نقاط دنیا به چین سرازیر کرده است. از قدیم در ایران تمایل به تحصیل در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی بیشتر بوده و هست. اما به دلیل مشکلاتی که سیاست خارجی با غرب دارد و همچنین هزینه بالای تحصیل در کشور های غربی و موانعی که تحریم ها برای ایرانیان ایجاد کرده؛ طبیعی است که نگاه بخشی از جامعه علمی به سمت شرق گرایش پیدا کند.
وی گفت: اطلاعات من از تعداد دانشجویان ایرانی در چین دقیق نیست ولی با مشاهده ای میدانی در دانشگاه می توانم بگویم که بیشتر دانشجویان مایل به مهاجرت هستند و عدد قابل توجهی از آن ها می خواهند تحصیلات عالی خود را در چین بگذرانند. که قبلا به دلایل این انتخاب اشاره کردم دانشگاه ها در چین اسم و رسمی پیدا کرده اند.
پازوکی در پایان با اشاره به ظرفیت ارتباطات دو کشور، به موانعی اشاره کرد که می تواند ثمر بخشی این جریان را تهدید کند: با توجه به اشتیاق بالای دانشجویان و روابط خوب بین دو کشور قطعا در این زمینه تسهیلگری شده است. وقتی چنین ظرفیتی در یک کشور دوست وجود دارد، چرا جامعه علمی از آن بهره نبرند؟! به این منظور باید فرصت های مطالعاتی و پروژه های مشترکی بین دانشگاه های دو کشور تعریف شود تا در کنار مبادلات اقتصادی و تجاری، توانایی استفاده از آن ظرفیتهای علم و فناوری چین را داشته باشیم. اگر هدف صرفا کسب دستاوردهای علمی و به کار بردن آن در مسیر توسعه کشور باشد، بی شک کشور در سال های پیش رو از مواهب این اقدام بهره مند می شود. نگاه های سیاسی و جناحی آسیبی است که این برنامه و این مراودات علمی را تهدید می کند.