نشست خبری سومین رویداد رویازی در سالن استاد طاهره صفارزاده حوزه هنری با ادای احترام به مرحوم ابوالحسنی کارآفرین و تولیدکننده بزرگ انیمیشن کشور، برگزار شد.
به نقل از بروخبر ، اواین رویداد “رویازی” در سال 1397 و دومین نشست در سال 1398 برگزار شد و سومین دوره آن بخاطر شرایط کرونایی و محدودیتهای ناشی از آن امکان برگزاری پیدا نکرد. اما در نهایت مدیران این رویداد هنری و فرهنگی تصمیم گرفتند که این رویداد هنری را در سال جاری برگزار کنند.
در ابتدای این نشست دبیر رویازی “امیر رضا مافی” ضمن خوشامدگویی به خانواده مرحوم ابوالحسنی و خانواده رسانه گفت رسیدن به نقطه حاضر محصول مطالعه و بررسی انیمیشن در جهان توسط احسان کاوه مدیریت شورای رویازی است که آن را به زبان و فرهنگ داخلی برگرداندند.
رویازی مرکزیت انیمیشنسازی را از تهران خارج میکند
وی ادامه داد: تا قبل از این پیچینگ به معنای حال حاضر وجود نداشت. قصد داریم با این رویداد عدالت را در حوزه انیمیشن کشور برقرار کنیم. اگر در سینمای رئال کانون کار تهران است اما در انیمیشن در تمام کشور حتی روستاها فعالیت انیمیشینسازی جاری است. حتی در یکی از روستاهای اراک ما استودیو انیمیشن پیدا کردیم.
مافی در ادامه با ادای احترام با مرحوم ابوالحسنی گفت فقدان او ما را واقعاً متأثر کرد. او هم اقتصاد و هم هنر انیمیشن را میفهمید اما باید به مشیت حضرت حق تن داد و چاره دیگری نیست.
در ادامه دکتر حسین شیخ الاسلامی، انیمیشنساز کشور درباره مرحوم ابوالحسنی گفت عادت نداشتیم چنین جلساتی را بدون ایشان برگزار کنیم. نبود او برای ما سخت است. چهرههای بزرگی در اینجا هستند که باید درباره ایشان صحبت کنند اما در هر حال باید درباره او گفت که اولاً او رویایی زیستن را به ما یاد داد که میتوان در یک روز یک قسمت انیمیشن ساخت. چیزی که فراتر از تصور ما است.
وی در ادامه با بیان خاطرهای از این مرحوم ادامه داد: مرحوم ابوالحسنی به من گفت که در رویاهای من متوقف نمان و خودت رویاهایت را بساز. باید شیوه واقعگرایی را در عین رویایی زیستن که مرام او بود را یاد گرفت. او اصلیترین دغدغهاش برای مردم ساختن بود و خدمت به آنان که گاهی راهی را با خنداندن مردم و کودکان میدانست. باید این شیوه در میان انیمیشنسازان رواج یابد.
بعد از این بخش کوتاهی از مستندی که درباره مرحوم ابوالحسنی بود پخش شد.
ابوالحسنی هنر جمعی و خلاق انیمیشن را فهم کرده بود
“ضامنی” مدیرکل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری نکاتی را در خصوص رویازی بیان کرد. وی با ادای احترام به مرحوم ابوالحسنی گفت: وی ویژگی برجستهای داشت و این ویژگی بدرد انیمیشن سازان کشور میخورد که عبارت است از ریسک پذیری و دردمندی. دیگر خصلت مهم او این بود که هنر “کوچینگ” را بلد بود؛ هنری که باید جمعی خلق شود. او این هنر جمعگرایی را داشت. انیمیشن هنری نیست که تنهایی انجام شود و باید بصورت جمعی انجام شود.
در ادامه دکتر هادی اسماعیلی معاونت توزیع سازمان سینمایی نیز با اشاره به تجاربش در انیمیشن گفت که ما ژنرال در این حوزه کم داشتیم و ابوالحسنی واقعاً در حال تحول انیمیشن به عنوان یک ژنرال بود. او ادبیات کارآفرینی و مدیریت انیمیشن را تغییر داد و مهره با اهمیت آن شد. وی ادامه داد که اثرات خوبی که او از خود بجای گذاشت در آخرت به او بازخواهد گشت.
بعد از این با حضور خانواده مرحوم ابوالحسنی از پرترهای که از این هنرمند فقید کشیده شده بود رونمایی شد.
در ادامه احسان کاوه رییس شورای راهبردی رویازی با تسلیت ایام سوگواری امام حسین علیه السلام و ادای احترام به مرحوم ابوالحسنی مطالبی را در خصوص این رویداد بیان کرد: فضای دانشگاهی کشور در موضوع انیمیشن بعنوان محصول خلاق آن را نگاه میکند. اما تا اراده آهنین نباشد چرخ آن نخواهد چرخید. بازار انیمیشن شرایط مناسبی ندارد که برای کارآفرینی و بهبود این شرایط باید دانشگاه و مراکز اقتصادی به آن توجه کنند. یکی از مصادیق مهم این حوزه تهیهکنندگی است که تا نباشد چرخه انیمیشن نمیچرخد و مرحوم ابوالحسنی یکی از بهترین تهیهکنندگان آن بود.
این مدیر حوزه انیمیشن بیان کرد که پیچینگ قرار است تا عدالت سرمایهگذاری را در انیمیشن در سرتاسر کشور فراهم کند. رویازی این فرایند را انجام میدهد تا سرمایهگذاران و طراحان ایده بتوانند با یکدیگر آشنا شوند.
نمایش خانگی صنعت انیمیشن بومی را مهجور کرده است
در ادامه جلسه مافی و کاوه به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. مافی درباره کارهای تولید شده و در دست تولید در دورههای قبلی بیان کرد که در حال حاضر یک فیلم سینمایی انیمیشن “مسافری از دایتیا” در حال تولید است که 70درصد از این فرایند را طی کرده است و میتوانیم در صورتی که شرایط اکران فراهم شود آن را تا آخر امسال اکران کنیم. این فیلم با مشارکت سرمایهگذارانی از خراسان انجام شده است.
کاوه نیز بیان کرد که در حال حاضر هنوز مفهوم پیچینگ درست بومی نشده و به ادبیات سازی دارد و باید فرهنگ آن در میان علاقمندان آن در کشور رواج یابد.
وی بیان کرد که این سکو و پلتفرم میتواند کار کوتاه کردن فاصله میان سرمایهگذار و انیمیشنساز را انجام دهد. ما هر نوع نقد و پیشنهاد را دوست داریم بشنویم و بیان کنیم تا راهنمایی شویم.
مافی نیز در خصوص فیلمنامهنویسی در انیمیشن که از بخشهای اصلی این حوزه است در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت که در حوزه فیلمنامه جلسات زیادی داشتیم و از دغدغههای ما است. در سال های اخیر در فرهنگ کشور به فیلمنامه توجه شده اما خروجی درستی نداریم چون اولاً از تهیه کننده غافلیم و دیگر اینکه از طراح و خالق CREATOR غافلیم. برای این موضوع در کشور ما نیرو تربیت نشده است. در هر حال ما در دورههای آفلاین آموزش فیلمنامه برای تقویت آن طراحی کردیم تا انیمیشنسازان بتوانند ایدههای خود را با کمک آن به فیلمنامه تبدیل کنند.
مافی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ارتباط این رویداد با نمایش خانگی برای توزیع و نمایش فیلمها و سریالهای انیمیشنی بیان کرد که در حال حاضر یک سفارش 300 دقیقهای کات اوت داریم که برای پخش به نمایش خانگی داده شده است. اما نمایش خانگی در حال حاضر اقبال خوبی برای تولید ندارد علت آن هم بطور مشخص نمایش محصولات خارجی بدون کمترین هزینه است.
کاوه نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت که چطور امکان دارد که برای خودرو که یک آلاینده است گمرک برقرار باشد اما برای انیمیشن بعنوان محصول فرهنگی هیچ قوانینی وجود ندارد تا در نتیجه انیمیشنهای ما دچار مهجوریت شوند؟ زمانی که یک انیمیشن خارجی که باید برای خرید و پخش آن چند صد میلیون دلار پرداخت شود بدون پرداخت حتی یک ریال وارد نمایش خانگی میشود، مدیر پلتفرم ترجیح میدهد که توجهی به انیمیشن داخلی نداشته باشد چون برای آن باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
دبیر رویازی نیز در با بیان اینکه 70 ثبت نام در دوره جدید رویازی داشتیم گفت امیدواریم که این میزان تا آخر شهریور به 100 پروژه برسد. همینطور 15 استان شرکت کردهاند که إن شالله تعداد استانهای شرکتکننده نیز افزایش یابد. همینطور از فرهنگستان ادبیات میخواهیم که برای کلمه “پیچینگ” یک معادل کاربردی انتخاب کنند تا بتوان این مفهوم را بهتر رواج داد. همچنین برای ثبت نام در این رویداد تخفیف در نظر گرفته شده است تا علاقمندان بتوانند راحتتر در این دوره ثبت نام کنند.
وی در پایان با آسیبشناسی از جریان اقتصادی انیمیشنسازی کشور بیان کرد انیمیشنسازی مانند دیگر حوزههای سینمایی گلخانهای و نفتی شده است که این رویه اقتصادی منجر به رانت میشود و انیمیشن هم از این نظر ضربه خورده است. اما رویازی با محوریت عدالتخواهی از رانت جلوگیری میکند تا سرمایهگذاری رونق پیدا کند. خبر خوبی که درپایان داریم این است که صندوقی برای انیمیشن در حال تأسیس است تا در رویازی از کارکرد آن بهرهمند شویم و بتوانیم سرمایهگذاری در انیمیشن را تقویت کنیم.