ساخت سریالهایی مثل “احضار” همیشه چالشبرانگیز بوده اما دوری از ساخت این دست آثار، باعث ایجاد افرادی مانند طاهری و حقه عرفانهای کاذب شده است.
به نقل از بروخبر، ماه رمضان سال گذشته سریال “زیر خاکی” جلیل سامان روی آنتن رفت و لوگوی آن توجه بسیاری را به خودش جلب کرد؛ یک نوشته عبری که به زودی توجه برخی رسانهها ترجمه شد؛ «عتیقه دزدهای اسرائیلی». قطعاً ساخت سریالهایی با موضوع سرقت اشیای عتیقه ایران توسط صهیونیستها میتواند پرده از جنایت این رژیم در حق فرهنگ ایران و دیگر کشورهای منطقه بردارد و این رژیم را به عنوان کلکسیونی از جنایات در زمینههای مختلف، معرفی کند. البته “زیر خاکی” این روزها در حال تصویربرداری فصل دوم است و سختی شرایط تصویربرداری نتوانست این سریال را به آنتن ماه رمضان تلویزیون برساند.
حالا نوبت به یک لوگوی پرماجرای دیگر رسید که توجه بسیاری را به خودش جلب کرد؛ اگرچه تیزر منتشر شده هم حرف و حدیثهایی به دنبال داشت. سریالی که با موضوع توجه به عرفانهای کاذب و جلسات احضار روح که با خود جز نابودی خانوادهها و مشکلات روحی و روانی برای افراد شرکتکننده در این جلسات چیزی دیگری ندارد حرف و حدیثهایی را به وجود آورده است. علیرضا افخمی کارگردان این مجموعه رمضانی اعتقاد دارد که وجود چشم جهانبین در لوگو با موضوع و مضمون سریال، همخوانی دارد. همچنان که بنابر فتوای اکثر علما، برپایی یا شرکت در این مجالس، حرام اعلام شده، زیرا عمدتاً چنین مجالسی برپایه دروغ و فریبکاری است.
چند سالی است که در میانِ سریالهای ماه رمضانی جای خالی مجموعه ماورایی خالی است؛ حال علیرضا افخمی بعد از سالها غیبت با موضوع نقد عرفانهای کاذب به تلویزیون برگشته است اما این بازگشت با سر و صداهایی همراه بوده که طرح این دست موضوعات همیشه چالشبرانگیز و دارای حواشی است. اوجگیری ساخت سریالهای ماورایی در میانه دهه 1380 بود و سردمدار ساخت این سریالها “علیرضا افخمی” بود که با ساخت سریالهای «او یک فرشته بود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» جدال میان باورهای دینی و نیروهای شیطانی را ایجاد کرد.
همیشه هم طرح این دست موضوعات چالشهایی را به همراه داشته، هرچند که در میان دینداران، تردیدی در واقعی بودن روح و وجود شیطان وجود نداشته و ندارد، اما دوری از ساخت این دست آثار باعث رشد قارچگونه عرفانهای کاذب شده و عواقب غیرقابل جبرانی را در خانوادهها و به تبع آن در جامعه ایجاد میکند و ضرورت پرداخت درستِ به این باورهای اعتقادی را در رسانه ملی دوچندان میکند.نبود آگاهیبخشی به مخاطبان در رسانه ملّی باعث ایجاد افرادی مانند “طاهری” و حلقه عرفانهای کاذب شد که منجر به انحرافات وحشتناکی در بخشی از جامعه شد.
علیرضا افخمی کارگردان سریالهای مختلفی است. او تبحر خود را در روایت جدال باورهای دینی با نیروهای شیطانی به اثبات رسانده است. او امسال با ساخت مجموعه تلویزیونی “احضار” نگاه دیگری به مسائل روز جامعه و جدال باورهای دینی و نیروهای شیطانی دارد. “احضار” ساخته جدید او بر نقد عرفانهای کاذب و تأثیرات این باورهای غلط بر زندگی افراد خانواده و در نهایت جامعه استوار است. اگر نگاهی به سریال پر مخاطب “او یک فرشته بود” داشته باشیم خواهیم دید افخمی از سادهترین داستانها پیچیدهترین موقعیتهای اجتماعی را خلق میکند.
سریال “او یک فرشته بود” به لحاظ ساختار داستانی بر دو محور اصلی عناصر، شخصیتها و روابط متافیزیکی و همچنین باور و اعتقاد مذهبی استوار بود که این دو محور در نتیجه ارتباط مستقیمشان در بستر روایت داستان وارد حیطه معناشناختی میشد و مفاهیم مربوط به محتوا را شکل داده و کامل میکرد. داستان سریال “او یک فرشته بود” کاملاً ساده بود. بهزاد طاهری به طور تصادفی با دختری به نام فرشته برمیخورد و برای کمک، او را به خانهاش برد.
حضور یک دختر غریبه که رفتارهای عجیب و غریبی دارد، باعث برهم خوردن آرامش خانواده میشود و این عدم تعادل که فرشته باعث به وجود آمدن آن است تا مرز فروپاشی خانواده و فرد پیش میرود. بهزاد طاهری به عنوان انسانی مؤمن و نمونه در رأس قصه قرار دارد. افخمی با گنجاندن موقعیتهای رمزآلود و مختصری که برخلاف جریان طبیعی داستان در مورد ورود غریبه به خانواده بهزاد طاهری قصه را پیش میبرد و همچنین تکیه بر تاثیر نقش فرشته که تماشاگر مدام تمایل به شناخت او دارد، میخواهد کنجکاوی تماشاگر را نسبت به موضوع برانگیزد. این میل مخاطب به شناخت فرشته و پرداخت نشانههای عجیب و غریب در مورد او باعث میشود نوعی تعلیق لذتبخش، ناشی از میل مخاطب به کشف ناشناختهها در داستان به وجود بیاید و داستان را به خوبی دنبال کند.
افخمی با ورود دختری جوان مناسبات مشروع خانواده بهزاد را با حضور مشکوک و گرایش شدیدش به ایجاد ارتباط با او بر هم میزند. حالا جدالی میان خیر و شر در داستان درمیگیرد که از دو نیروی قوی برای شرکت دادن مخاطب در روایت برخوردار است. تماشاگر هم از طرفی به خاطر وجود مناسبات متافیزیکی دچار هراس میشود.
افخمی با ساخت سریالهای “او یک فرشته بود” و در ادامه سریال “پنج کیلومتر تا بهشت” نشان داد که توانمندی خاصی در ارائه درست جدال میان خیر و شر و مباحث ماورایی دارد. او در سریال “پنج کیلومتر تا بهشت” هم قصهای را روایت کرد که در آن برهه از زمان کار دیده شد و حواشی در پی داشت اما در هر صورت او توانمندی خاصی در ارائه قصههای ماورایی دارد و این بار به سراغ عرفانهای کاذب و نقد آن رفته است.
آنطور که از تیزر و لوگوی سریال “احضار” برداشت میشود با سریالی خنثی روبرو نیستیم و قصد دارد حرفهای مهمی درباره عرفانهای کاذب و جلسات احضار روح بزند؛ موضوعی که شاید دغدغه بسیاری از مخاطبان باشد تا سریالی تماشا کنند که علاوه بر سرگرمی، آگاهیبخش هم باشد و مخاطب را به فکر وادارد.
سریال “احضار” محصول جدید سیمافیلم است و شبهای ماه مبارک رمضان قرار است ساعت 22:15 از شبکه یک سیما پخش شود. در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی و میلاد میرزایی بازی دارند و به گروه بازیگران افسانه چهرهآزاد، على دهکردى، خیام وقار کاشانى، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایى نیز اضافه شدند.